mandag 20. mai 2013

10. Når det kvelder.



Når det kvelder på jorden. D-dur.

Tone: Det var en som var villig å dø. Nr. 246.

Når det kvelder på jorden skal morgenen gry,
med sin glans i de levendes land.
Når jeg engang er blevet som ungdom på ny
står jeg der på den himmelske strand.
Ingen kamp i mitt bryst, ingen farefull kyst,
ingen reise på stormende hav.
Ingen sårer mitt sinn, ingen tårer på kinn,
da har Jesus selv tørret dem av.

Du er stor nasareer, du ofret ditt blod,
og på jorden er ingen som du.
Du er sterk, galileer, du seirende stod,
da du kom her til all denne gru.
Du har reddet meg ut, du har kjøpt meg til Gud,
du har fjernet det tyngste jeg bar.
Du har delt mine savn, du har tegnet mitt navn,
der hvor dine du innskrevet har.

Nå er synden utslettet og gjelden betalt,
jeg er frikjøpt just slik som jeg er.
Så er freden opprettet, tilgivet er alt,
og skal aldri ihukommes mer.
Før meg fram i ditt navn, før meg sikker i havn,
før meg du gjennom dødsskyggens dal.
Før til kampen meg ut, før meg så til min Gud,
hjem med deg til den himmelske stad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar